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EN PRIMER PLANO:

Literatura y cine en Argentina, 1955-1969

by Laura M. Martins (Louisiana State University, USA)

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    Durante la segunda mitad de los cincuenta y buena parte de los sesenta, una camada de cineastas elige, por primera y (hasta ahora) última vez, no sólo casi únicamente textos argentinos para sus filmes, sino que apela con exclusividad a los coetáneos, a la literatura escrita mayormente por jóvenes como ellos.   La decisiva simultaneidad de escritura y cine señala, por un lado, una simultaneidad con la época (gente joven que apostaba a un país joven y que empezaba a acceder a cierto tipo de modernidad estética, ideológica, moral, etc...) y, por el otro, da cuenta de un aquí y ahora con el que se sentía la perentoria necesidad de establecer un ajuste, especialmente con cuestiones aún no dirimidas tales como la experiencia peronista y el advenimiento de nuevos sujetos sociales.

    El proyecto de renovación ideológica de la revista Contorno, el proceso de "modernización cultural peronista", la aceleración de formas inusitadas de organización y despliegue de la cultura (junto a la diversificación de los modos de acceso a ella), los cambios tecnológicos que posibilitan una fractura en los modos de producción cinematográfica, conforman el reticulado que En primer plano se propone examinar desde el cruce literatura-cine.  Intercambios, experimentaciones, vehemencias puestos en escena a través del trabajo mancomunado entre David Viñas y José Martínez Suárez, Beatriz Guido y Leopoldo Torre Nilsson, Julio Cortázar y Manuel Antín, Juan José Saer y Nicolás Sarquís, Jorge Luis Borges y Hugo Santiago.

"This work is an excellent study of many major topics in Argentine culture, literature, and film during the 1955-1969 period. For instance, as the discussions on Viñas and Cortazar illustrate, the examination of questions of body and technology manages to be at once original and exhaustive. The chapters on Torre Nilsson and Saer are a substantial and intelligent analyses of these two very important actors in Argentine culture. On the whole this study represents a true amplification of our understanding of Argentina in the second half of last century."

                                                                                                          Dr. Sara Castro-Klaren, Johns Hopkins University (USA).

"This is a remarkable study.  It is extremely well-written, and expertly researched.  Professor Martins shows a clear understanding of the larger themes, the key subjects of her study, and the scholarly literatures of Argentina and beyond.  Not only does this work constitute a series of fascinating short essays on Saer, Guido, Cortazar and others, but in addition, the whole is much greater than the sum of the parts:  Professor Martins has crafted a wonderful synthesis of literary analysis, film studies, and cultural history to produce what I would rank as one of the most important studies written on the 1955-1969 period, indeed one that will be essential reading for those interested in Argentina."

                                                                                             Dr. David Sheinin, History Department, Trent University (Canada).  Author of Searching For Authority.  Pan Americanism, Diplomacy and Politics in US-Argentine Relations, 1910-1930.

Laura M.Martins was born in Buenos Aires, Argentina, where she received her degree of Profesora de Castellano, Literatura y Latín at the Instituto Nacional Superior del Profesorado "Joaquín V. González."   In the United States, she earned both her M.A. and Ph.D.in Contemporary Latin American Literature from the University of Maryland at College Park.  Currently, Dr. Laura M. Martins is Assistant Professor of Spanish in the Department of Foreign Languages and Literatures at Louisiana State University (USA).

ISBN 1-889431-63-X

$49.95

 

 

Last Updated: 05/20/07

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